onsdag 12 mars 2014

En korg med tutorial

Häng med så flätar vi en korg..
(Ursäkta blänket i bilderna. Hoppas att ni ser bra ändå)
Jag har använt ett 30x30cm enfärgad CS

Det behövs 15 st remsor som är 2 cm breda och 30 cm långa.
Vilket man får ut på ett 30x30cm papper.
Jag har chalkat alla kanterna med Distress Pad



Börja med 4 remsor och lägg avigsidan upp.
Fläta in 10 remsor börja en bit in från kanten och se till
att det blir lika mycket på varje sida på de 10 remsorna. 
Limma fast remsorna vartefter ni flätar in dem och
fläta så tätt som möjligt.



När vi flätat klart klipper vi bort överfödet från de 4 remsorna.



Nu viker vi upp så vi får en botten på 4 remsor bredd
 alltså blir det 3 remsor uppvikt



Vik ner sidorna igen och vik upp alla lösa remsorna,
Lättast över en linjal, tycker iallafall jag.



Fläta nu in 3 remsor på båda sidorna
så det blir en kant som stannar uppe.
Är lite pilligt men går lättast om man börjar fläta nerifrån.



När man är nöjd klipper man av det som sticker ut av remsorna vi nyss flätat in.

Nu ska vi fläta andra sidans 3 remsor över de vi nyss flätat.
Jag tycker det går lättast om man klipper de lite smalare i spetsarna.

När det är färdigflätat så limmas alla lösa bitar fast och
 sen klipper vi av alla överflödiga bitar.



Så om man har gjort rätt ska det se ut såhär nu.



Nu ska man fästa fast handtaget och sen är det bara att dekorera.
Jag har fäst ett mönstrat band på handtaget och runtom korgens kant.
Fäste även några 5mm halvpärlor på hantaget.




Vid varje ände av handtaget har jag satt några vita blad och några rosor



Såhär ser min korg ut.
Jag valde en enfärgad korg då jag tänkt fylla den med något färgglatt till påsk.



Hoppas att ni förstod min tutorial.





3 kommentarer:

  1. Jättebra tutorial! Tydlig och fin.
    KRAM Rosa

    SvaraRadera
  2. Superfin!! Och en jättebra tutorial!! Tack!!

    SvaraRadera
  3. Jättebra beskrivning och ett jättefint resultat!!

    SvaraRadera